කලාත්මක ඡායාරුපයක් නිර්මාණයේදී වැදගත් වන මුලික කරුණු වන ඡායරුපයේ සැකැස්ම ගැන මෙන්ම ඡායරුප ගැනීමේදී එහි අනාවරණය ගැන තොරතුරුත් මිට කලින් පොස්ට් දෙකෙන් අපි ඉගෙන ගත්තා. අද අපි කතාකරන්නේ ආලෝකය සහ කාච භාවිතා කලයුතු ආකාරය ගැන.
ස්වභාවික ආලෝකය. (available light)
හැකි සැම විටම එම අවස්ථාවේ පවතින ස්වභාවික ආලෝක ප්රභවය භාවිතා කිරීමෙන් ඡායාරුපය ගැනීමට උත්සහ කරන්න. ෆ්ලෑෂ් (flash) ආලෝකය භාවිතා කිරීමෙන් එම අවස්ථාවේ ස්වභාවික තත්වය (intimate mood) විනාශ විය හැක. (ෆ්ලෑෂ් ආලෝකය නිර්මාණශීලිව භාවිතය ගැන වෙනම කතා කරමු ) රාත්රී කාලයේදී ද, හැකිනම් ස්වභාවික ආලෝකයෙන් ඡායාරුපය නිර්මාණය කිරීමට උත්සහ ගන්න.
Fuji HS20 Camera : 1.5 sec , f 2.8, ISO 200 |
Fuji HS20 Camera : 1/26 sec , f 2.8, ISO 800 |
පැති ආලෝකය භාවිතය. (using sidelight)
හැකි සෑම විටකම පැති ආලෝකයක් භාවිතා කරන්න. අලේඛ්ය (Portrait) ඡායාරුප වලදී කෙලින්ම ඉදිරිපසින් වැටෙන ආලෝකයෙන් ගැඹුර නොපෙනී යන අතර (flatten effect) කෙලින්ම හිස මතට ආලෝකය පතිත වීමෙන්, ඇස් සහ නිකට යට අඳුරු පැහැ ගැනේ. උදයේ සහ සවස ඇති හිරු එලිය පති ආලෝකය සපයන හොඳ ආලෝක ප්රභවයන් වේ. එමෙන්ම ජනෙල්, දොරවල් තුලින් ලැබෙන ආලෝකය පැති ආලෝකයක් ලෙස යොදාගත හැක. පහත ඇත්තේ ජනේලයක් තුලින් ලබාගත් ආලෝකයෙන් ගත් ඡායාරුපයකි.
Fuji S2950 camera: 1/30, f 5.3, ISO 800 |
Nikin D5100 camera: 1/250, f 5.3, ISO 250 |
Nikin D5100 camera: 1/30, f 5.3, ISO 800 |
Against the Light
ඡායාරුප ගැනීමේ සම්මත ක්රමය වන්නේ, ආලෝක ප්රභවය ශිපියාට පිටිපසින් පිහිටන ආකාරයට වස්තුව ස්ථාන ගතකිරීමයි. නමුත් මෙම ක්රමයේදී කැමරාව ඉදිරියෙන් ආලෝක ප්රභවය පිහිටන ලෙස වස්තුව ස්ථාන ගත කෙරේ. මෙම ක්රමය Against the Light Photography නැතහොත් Sellout Photography ලෙස හඳුන්වයි. මේ ගැන විස්තරාත්ම ලිපියක් පසුවට.
Fuji HS20 camera: 1/280, f 3.6, ISO 100 |
Flash Photography
ඉතා සුලබ ලෙස බාවිතා කරන කෘත්රීම ආලෝක ප්රභවය වන්නේ Flash Gun එකය. බොහෝවිට Flash කිරීමේදී භාවිතා කරන්නේ කැමරාවෙහි ඇති ෆ්ලෑෂරය හෝ අතිරේක Flash Gun එක කැමරාවට සවිකර වන අතර, එසේ direct flash ලබා දීමෙන් කලාත්මක ඡායාරුප නිර්මාණය අපහසු වේ. නමුත් Flash Guns කීපයක් භාවිතා කිරීමෙන්, ෆ්ලෑෂ් කිරීමෙන් ලැබෙන ආලෝකය පරාවර්තනය කර වස්තුව වෙත යොමු කිරීමෙන් සහ කැමරාවට සවි නොකර flash එක භාවිතයෙන් අපට අවශ්ය ලෙස ආලෝකය සපයා ගත හැක. මේ ගැනද වෙනම කතා කරමු.
Fuji S2950 camera: 1/50, f 4.2, ISO 100 |
කෘත්රිම ආලෝකය
ෆ්ලෑෂ් ආලෝකය කෘතීම ආලෝකයක් උවද මෙහෙදී මා විශේෂ අවධානය යොමු කරනුයේ රිෆ්ලෙක්ටර් උපයෝගී කරගෙන ආලෝකය සැපයීමය.
මෙවැනි අවස්ථාවන් හිදී, ආලෝක ප්රභවය ලෙස CFL බල්බ්, flash ගන්ස් වැනි ආලෝක ප්රභවයන් භාවිතා කල හැක. ඔබ සතුව මෙවැනි උපකරණ කට්ටලයක් තිබේ නම් විවිධ පැති වලින් ආලෝකය සපයා ඡායාරුප ගත හැක. පහත දක්වනුවේ එලෙස CFL බල්බ් යොදා ගනු ලැබූ ආලේඛ්ය ඡායරුපයකි.
Fuji HS20 camera: 1/100, f 4.5, ISO 1600 |
උපයෝගී කරගන්නා කාචය.
ඡායාරුප ගත කිරීමේදී, ඒ සඳහා භාවිතා කරන කාචයේ නාභි දුර ගැන සැලකිලිමත් වන්න. දර්ගන (landscape, seascape ) සඳහා අඩු නාභි දුරක් ඇති කාච (wide angle lens) සුදුවූ වන අතර, එමගින් වැඩි පරාසයක ඡායාරුපයක් ගැනීමට හැකි වීම මෙන්ම වැඩි ශේෂ්ත්ර ගැඹුරක් ඇති ඡායාරුපයක් ලබාගත් හැක. පළමුවෙනි ඡායාරුපය බලන්න.
අලේඛ්ය ඡායාරුප සඳහා මධ්යස්ත ප්රමාණයේ ටෙලි ලෙන්ස් වඩා සුදුසු වේ. නාභි දුර 80 - 135 දක්වා. එයින් පසු බිම අපැහැදිලි කර රුපය ඉස්මතු කල හැක. 4 වෙනි ඡායාරුපය බලන්න.
වන ජීවී ඡායාරුප කරණයේදී මෙන්ම sports photography වලදී අනිවාර්යයෙන්ම අවම ලෙස මි.මි. 200 ක හෝ නාභි දුරකින් යුත් කාචයක් භාවිතා කල යුතු වේ. නමුත් කුරුල්ලන්ගේ ඡායාරුප ගැනීම සඳහා නම් අවම ලෙස මි.මි. 300 ක හෝ නාභි දුරකින් යුත් කාචයක් අවශ්ය බව මගේ අත්දැකිම වේ.
No comments:
Post a Comment
ඔබට මාතෘකාවට අදාළ යම් ගැටළුවක් වෙතොන් එය මෙහි කොමෙන්ට් එකක් ලෙස පලකරන්න. හැකි ඉක්මනින් පිළිතුරු ලැබීමට කටයුතු කරනු ඇත.
මෙය හුදෙක් දැනුම බෙදාදීම සඳහාම වෙන්කළ අඩවියක් වැවින් කොමෙන්ට් කිරීම අදාළ ගැටළු වලට පමණක් සිමා කර ඇති බව කාරුණිකව දැනුම් දෙමි.